Talenstudie voor jou

  • Interviews

    De studiekeuze van Kas

    “Het is ongelofelijk hoeveel interessants je leert in een korte tijd.”

    Kas is eerstejaarsstudent Engelse taal en cultuur aan de Universiteit Utrecht. In zijn vrije tijd maakt hij muziek en schrijft hij graag.

    Studiekeuze op gevoel

    Dat Kas Engels zou gaan studeren, wist hij pas relatief laat. “Ik heb altijd al gevoel voor taal gehad en ik vond het ook leuk, maar ik wilde eigenlijk psychologie gaan studeren. Ik had me daar heel erg in vastgebeten, tot ik erachter kwam dat ik misschien nog wat verder moest kijken. Het kleinschalige van een talenstudie sprak me heel erg aan, ik zag me daar al helemaal zitten. Uiteindelijk was het een gevoelsding, het voelde voor mij gewoon veel fijner.”

    Van middeleeuwen tot modernisme

    Wat komt er zo allemaal aan bod in het eerste jaar van de opleiding? “Dit jaar hebben we vooral geleerd over literatuur door de jaren heen. We begonnen met de middeleeuwen en zijn inmiddels richting het modernisme aan het gaan. Tijdens de colleges worden dan de belangrijkste kenmerken van elke periode besproken. In de werkgroepen leiden de professoren de discussies over de literatuur. Er is daarbij heel veel vrijheid om je eigen interpretaties te delen, dat vind ik heel fijn. Daarnaast heb je ook taalkunde, waarbij je de taal gaat uitpluizen. Zo hebben wij bijvoorbeeld geleerd om aan de hand van audio-opnames te achterhalen welke variant van het Engels iemand spreekt. Vooral het Ierse accent vind ik superleuk, ik zou dan ook graag tijdens de studie een semester naar Ierland gaan.”

    Taal als een vingerafdruk

    Kas vertelt over de vooroordelen waarmee hij te maken krijgt rond zijn opleiding. “Veel mensen denken dat je alleen docent Engels wilt worden, maar je kunt ontzettend veel kanten op. Zo hebben we laatst een artikel besproken waarin taalkundigen de politie hielpen bij het opsporen van een misdadiger. Aan de hand van een audiofragment van de dader konden zij achterhalen waar de persoon vandaan kwam, hoe oud hij of zij ongeveer was, wat het onderwijsniveau ongeveer was, wat de sociale klasse was en tot welke etniciteit de persoon behoorde. Op die manier konden ze een daderprofiel opstellen, omdat ze zoveel informatie uit het fragment konden halen. Ieders taal is enorm uniek, het is net een soort vingerafdruk.”

    Ruimte voor eigen ideeën

    Wat zouden studiekiezers echt moet weten van deze opleiding? Kas vertelt enthousiast: “De docenten zijn echt geweldig. Ze geven je de vrijheid om je eigen ideeën te delen in de klas. Daarnaast vind ik het tempo ook heel fijn. Het gaat best snel door, maar tegelijkertijd zijn de lesdagen kort. Op die manier leer je ongelofelijk veel in een korte tijd, maar heb je ook de tijd om lekker rond te struinen in de stad en tijd door te brengen met vrienden. Studeren voelt voor mij totaal niet als een verplichting, ik heb zelf soms niet eens door hoeveel ik al geleerd heb dit eerste jaar.”

    Onderzoek naar inclusief taalgebruik

    Ondanks dat hij pas in het eerste jaar zit, heeft Kas al wel nagedacht over wat hij hierna zou willen doen. “Uiteindelijk zou ik het onderwijs in willen, ik zou het liefst op de universiteit les willen geven. Het lijkt mij heel tof om dit te combineren met het doen van onderzoek naar taalverandering, onder andere naar hoe we taal inclusiever kunnen maken voor verschillende groepen mensen. Dat vind ik heel belangrijk werk, dus dat zie ik mezelf wel doen.”

    [alert]>Wil jij ook iets met Engels? Klik hier voor meer informatie.[/alert]